Radio

Artykuły

Szukaj

Reklama

Biała Podlaska: Mlekovita otworzyła nową halę produkcyjną (film) (galeria)

W dniu 19 listopada bialski oddział firmy Mlekovita zaprosił swoich pracowników i gości na oficjalne otwarcie nowej hali produkcyjnej.

Bialska Mlekovita rozbudowała znacznie infrastrukturę produkcyjną, powstała m.in. nowa hala produkcyjna. Budowa trwała ponad dwa lata, a jej koszt to 45 mln złotych. Inwestycja pozwala na produkcję nowego w ofercie sera, a przy tym zapewnia przestrzeganie wszelkiego rodzaju obostrzeń reżimowych, sanitarnych i weterynaryjnych. Co za tym idzie, zwiększa się jakość samego produktu finalnego, która jest priorytetem w działalności przedsiębiorstwa.

Nowa hala rozpoczęła swoją działalność z początkiem roku, przez ten czas trwały czynności rozruchowe, natomiast obecnie technologia pozwoliła już osiągnąć pełną zdolność produkcyjną – 15 ton sera na dobę. Z początkiem roku 2023 r. firma zakłada produkcję nawet 20 ton dziennie.

Jest to dzień wyjątkowy, nie tylko dla Mlekovity, ale przede wszystkim dla konsumentów w kraju i za granicą. Na rynek wchodzi nowy ser twardy dojrzewający typu gouda – „Ser bialski” z dziurami znad Doliny Krzny. To ser najwyższej jakości, a jego nazwa zwyczajowa będzie podkreślała regionalność, miejsce produkcji i pochodzenie surowca – mówił podczas otwarcia hali prezes zarządu grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. – To również dobra wiadomość dla hodowców i producentów mleka. Mogą zwiększać hodowlę i produkcję, ponieważ powstały nowe zdolności przerobowe w Białej Podlaskiej. Możemy dodatkowo przerobić 200 tys. litrów mleka. To jest duży potencjał.

Nowa hala produkcyjna, mimo iż jest w pełni zautomatyzowana i zmechanizowana, zapewni zatrudnienie kolejnym dwudziestu osobom. – Myślę, że miejsca pracy powstaną w gospodarstwach u naszych farmerów. W Polsce mamy nadwyżkę produktów mlecznych. 35% jest eksportowanych, Mlekovita jest tu liderem. Eksportujemy do 167 krajów świata. Jestem pewien, że również z tego zakładu produkt będzie sprzedawany za granicę – stwierdza prezes Sapiński. Sam ser, który znalazł się w ofercie Mlekovity, będzie systematycznie wchodził na kolejne obszary rynku. Rozwój firmy to również możliwość poszerzenia współpracy z lokalnymi producentami mleka. – Cieszymy się, że w Białej Podlaskiej powstała ta inwestycja. To szansa rozwoju dla naszych rolników, nie tylko dla nas, ale i dla przyszłych pokoleń – zauważa członek rady nadzorczej grupy Mlekovita Janusz Kisielewski. Obecnie z bialskim oddziałem współpracuje około 150 rolników z naszego regionu, dostarczając od kilku do kilkunastu tysięcy litrów mleka.

Wśród „ojców” nowej hali firmy Mlekovita wymienia się m.in. firmę Strabag, która wybudowała sam budynek oraz Marbo Technology z Olsztyna odpowiedzialną za rozwiązania technologiczne. – Nasza marka jest bardziej rozpoznawana poprzez budowę dróg, natomiast budownictwo ogólne to jest już 1/3 udziału w sprzedaży rocznej. Mamy siedemdziesiąt budów w całej Polsce. Budujemy różnego rodzaju obiekty w budownictwie ogólnym, również hydrotechnikę. Popełniliśmy również ten obiekt, z którego jesteśmy ogromnie dumni, bo to już nie pierwsze zadanie dla Mlekovity, robimy również następne. To dla nas duma, że uczestniczymy w procesie sławienia marki i ekspansji Polski poza granice. – wyjaśnia dyrektor techniczny budownictwa ogólnego Strabag Dariusz Kolasa. – Jesteśmy firmą, która jest bardzo związana regionalnie z powiatami i województwami. W budownictwie ogólnym mamy czternaście grup w całej Polsce, każda ma specyfikę działalności regionalnej. To zadanie wykonaliśmy siłami grupy Podlasie, której pracownicy i inżynierowie pochodzą właśnie stąd.

Dużym wyzwaniem przy budowie obiektu było spełnienie wszelkich norm higieniczno-sanitarnych. – Sama technologia została zaprojektowana równolegle z budynkiem. Były pewne ograniczenia, głównie jeśli chodzi o dostępność miejsca, w związku z tym budynek został tak zaprojektowany, aby linia technologiczna była do niego wpasowana i osiągnęła największą wydajność. Dodatkowym elementem jest spełnienie najbardziej wyszukanych współczynników efektywności, zarówno pod względem wykorzystania miejsca, jak i minimalizacji zasobów energetycznych – przybliża szczegóły przedstawiciel Marbo Sp. z o.o. Jacek Roman. Podjęte działania stawiają Mlekovitę wśród firm wykorzystujących jedne z najbardziej zaawansowanych technologii produkcyjnych.

Z poszerzenia oferty cieszy się również prezydent Białej Podlaskiej, który w rozwoju firmy Mlekovita upatruje szanse rozwoju i promocji samego miasta. – Mlekovita to jeden z większych zakładów, bardzo solidny, z bogatą historią prowadzenia swojej działalności w Białej Podlaskiej na bardzo ważnym rynku. Wiemy, że miasto jest otoczone terenem rolnym, a więc ten substrat potrzebny do produkcji jest pozyskiwany przede wszystkim z naszych okolic. Jest to pracodawca i podatnik, a to zawsze trudna do przecenienia wartość, jeśli chodzi o naszą samorządową ocenę przedsiębiorcy jako partnera – stwierdza prezydent Michał Litwiniuk. – Staraliśmy się być dobrym partnerem. Muszę z satysfakcja powiedzieć, że nasz miejski samorząd wykonał swoją pracę bardzo efektywnie. W grudniu 2019 r. Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita wystąpiła do mnie z wnioskiem o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod nazwą „II etap Doliny Krzny Klukówka”. W listopadzie 2020 r. Rada Miasta uchwaliła zmieniony plan, którym przesunęliśmy linię zabudowy dostosowując ją do oczekiwań inwestora. Podnieśliśmy wysokość maksymalnej zabudowy tego terenu do 12 m i przede wszystkim zmieniliśmy jego przeznaczenie na magazynowo-produkcyjny i komercyjny, co było podstawowym narzędziem umożliwiającym przeprowadzenie tej inwestycji.

W imieniu marszałka województwa lubelskiego Jarosława Stawiarskiego życzenia i gratulacje złożył wicemarszałek Zbigniew Wojciechowski. – 45 milionów złotych zainwestowanych w województwie lubelskim i to przez polską, naszą rodzimą firmę, to wielki sukces. Zarząd województwa w miarę swoich możliwości będzie sprzyjał rozwojowi firmy, która rozsławia nasze województwo i całą Polskę za granicą. Mlekovita jest niewątpliwie jednym z ambasadorów województwa i Polski.

materiał: Radio Biper Biała Podlaska
zdjęcia: Gwalbert Krzewicki
film: Mariusz Maksymiuk

Please select listing to show.